Czwartek, 28 wrze¶nia 2023 
Imieniny:

Strategia rozwoju oświaty

STRATEGIA

ROZWOJU OÅšWIATY GMINY GRODKÓW

NA LATA 2021- 2025

 

WSTĘP

Jednym z priorytetowych zadań realizowanych przez Gminę jako jednostki samorządu terytorialnego jest prowadzenie oświaty, a edukacja jest najważniejszą dziedziną życia społecznego.

Bardzo ważnym dla gminy jest okreÅ›lenie kierunków rozwoju oÅ›wiaty, majÄ…cych na celu uzyskanie zadowolenia wszystkich podmiotów edukacji – dziecka na poziomie żłobkowym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ucznia, rodzica i nauczyciela.

Zadania z zakresu oÅ›wiaty naÅ‚ożone na gminy powinny być realizowane w sposób zaplanowany, z uwzglÄ™dnieniem potrzeb wszystkich podmiotów wymienionych powyżej i możliwoÅ›ci finansowych gminy.

Strategia Rozwoju OÅ›wiaty Gminy Grodków na lata 2021 – 2025 stanowi podstawÄ™ do prowadzenia realnej polityki oÅ›wiatowej odpowiadajÄ…cej wymaganiom wspóÅ‚czesnych czasów oraz zapewniajÄ…cej wÅ‚aÅ›ciwy poziom i efektywność ksztaÅ‚cenia.  

 

W celu opracowania Strategii Rozwoju OÅ›wiaty Burmistrz Grodkowa powoÅ‚aÅ‚ zespóÅ‚ w skÅ‚adzie:

  1. Waldemar Wójcicki – ZastÄ™pca Burmistrza Grodkowa – przewodniczÄ…cy zespoÅ‚u,
  2. ZdzisÅ‚aw PaÅ‚ka – Dyrektor Gminnego ZarzÄ…du SzkóÅ‚ i Przedszkoli w Grodkowie – wiceprzewodniczÄ…cy zespoÅ‚u,
  3. Jolanta Szuchta – PrzewodniczÄ…ca Komisji OÅ›wiaty, Kultury i Opieki SpoÅ‚ecznej – czÅ‚onek zespoÅ‚u,
  4. Janina PÄ™dziwiatr – ZastÄ™pca Dyrektora Gminnego ZarzÄ…du SzkóÅ‚ i Przedszkoli                        w Grodkowie – czÅ‚onek zespoÅ‚u,
  5. Elżbieta SiubiÅ›– Dyrektor Publicznej SzkoÅ‚y Podstawowej w Gnojnej – czÅ‚onek zespoÅ‚u.

 

WIZJA I MISJA OÅšWIATY W GMINIE GRODKÓW

 

MISJA

Skutecznie, efektywnie i profesjonalnie zarządzana oświata gwarantemnowoczesnej i wszechstronnej edukacji dla każdego dziecka.

 

WIZJA

1)     Baza materialna jednostek oÅ›wiatowych speÅ‚niajÄ…ca wymogi ksztaÅ‚cenia na wysokim poziomie stosownie do możliwoÅ›ci gminy, zarówno pod wzglÄ™dem  infrastruktury, jak i wyposażenia.

2)     Kadra pedagogiczna i opiekuÅ„cza kompetentna w peÅ‚ni przygotowana do nowoczesnego ksztaÅ‚cenia, zaangażowana w realizacjÄ™ zadaÅ„ edukacyjnych i wychowawczych, uczestniczÄ…ca aktywnie w doskonaleniu zawodowym.

3)     Organizacja i zarzÄ…dzanie oÅ›wiatÄ… w gminie oparte na planowym i profesjonalnym dziaÅ‚aniu ukierunkowanym na wysokÄ… jakość nauczania i wychowania, skutecznÄ… i nowoczesnÄ… edukacjÄ™ dostosowanÄ… do potrzeb i możliwoÅ›ci każdego ucznia oraz wymagaÅ„ rynku pracy.

 

CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE

Polityka oÅ›wiatowa Gminy Grodków realizowana bÄ™dzie w obszarach okreÅ›lonych poprzez cele strategiczne:

1)     Upowszechnienie dostÄ™pnoÅ›ci do instytucji opieki na dziećmi w wieku do lat 3                         i stworzenie warunków do optymalnego rozwoju dzieciom.

2)     Upowszechnienie dostÄ™pnoÅ›ci do edukacji przedszkolnej i stworzenie warunków do optymalnego rozwoju dzieciom.

3)     Poprawa jakoÅ›ci i efektywnoÅ›ci ksztaÅ‚cenia w jednostkach systemu oÅ›wiaty.

4)     Wzmocnienie roli opiekuÅ„czo-wychowawczej.

5)     Rozwój bazy oÅ›wiatowej.

6)     Optymalizacja zarzÄ…dzania oÅ›wiatÄ… i instytucjami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

Do tak sformuÅ‚owanych celów strategicznych wytyczono podobszary ujÄ™te jako cele operacyjne wraz z proponowanymi zadaniami przewidzianymi do realizacji, co obrazuje poniższe zestawienie:

Cel strategiczny

Cel operacyjny

Zadania

Upowszechnienie dostÄ™pnoÅ›ci  do instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

Stworzenie możliwoÅ›ci zapewnienia miejsc w instytucjach opieki nad dziećmi                       w wieku do lat 3 dzieciom zainteresowanych rodziców

1)      Prowadzenie polityki samorzÄ…du w kierunku otwarcia drugiego  żłobka w mieÅ›cie celem zwiÄ™kszenia dostÄ™pnoÅ›ci tych instytucji opieki.

2)      Dofinansowanie innych podmiotów prowadzÄ…cych dziaÅ‚ania w zakresie opieki nad dziećmi w wieku
do lat 3.

3)      Utrzymanie dotychczasowego finansowania instytucji opieki już istniejÄ…cych.

PodjÄ™cie dziaÅ‚aÅ„ wspierajÄ…cych  instytucje opieki   

1)      ZwiÄ™kszenie dostÄ™pnoÅ›ci poprzez aplikowanie do programu MALUCH+ celem uzyskania dofinasowania:

  • na funkcjonowanie istniejÄ…cych miejsc opieki,
  • na tworzenie nowych miejsc opieki.

2)      WspóÅ‚praca z rodzicami, wykorzystanie ich potencjaÅ‚u.

Doskonalenie funkcji opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej

1)      Podniesienie jakoÅ›ci istniejÄ…cej bazy/sal poprzez bieżące remonty.

2)      Systematyczne wyposażanie sal/placu zabaw w zabawki speÅ‚niajÄ…ce funkcje edukacyjne.

3)      Doskonalenie siÄ™ personelu opiekuÅ„czego gwarantujÄ…cego zapewnienie dzieciom wÅ‚aÅ›ciwej opieki pielÄ™gnacyjnej oraz edukacyjnej uwzglÄ™dniajÄ…cej rozwój psychomotoryczny dziecka, wÅ‚aÅ›ciwy do wieku dziecka.

4)      Wdrażanie rozwiÄ…zaÅ„ umożliwiajÄ…cych wszechstronny rozwój dzieci uwzglÄ™dniajÄ…cy indywidualne potrzeby dziecka.

Upowszechnienie dostÄ™pnoÅ›ci do edukacji przedszkolnej i stworzenie warunków do optymalnego rozwoju dzieciom

Zapewnienie miejsc                       w przedszkolach i oddziaÅ‚ach przedszkolnych wszystkim dzieciom zainteresowanych rodziców

1)      Kontynuowanie polityki samorzÄ…du w zakresie dostÄ™pnoÅ›ci przedszkoli i oddziaÅ‚ów przedszkolnych oraz dofinansowania innych podmiotów prowadzÄ…cych dziaÅ‚ania w zakresie wychowania przedszkolnego.

2)      Utrzymanie dotychczasowego systemu finansowania

Doskonalenie wychowania przedszkolnego

1)      Podniesienie jakoÅ›ci bazy budynku/sal poprzez bieżące remonty.

2)      Wdrażanie nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„, innowacji.

3)      WspóÅ‚praca z rodzicami, wykorzystanie ich potencjaÅ‚u.

Wsparcie edukacyjno-terapeutyczne dziecka i rodziny

1)      WspóÅ‚praca z PoradniÄ… Psychologiczno-PedagogicznÄ….

2)      Opracowywanie zindywidualizowanych programów dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

3)      Organizowanie zajęć specjalistycznych dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Podnoszenie kompetencji nauczycieli przedszkoli

1)      Kontynuowanie form doskonalenia zawodowego nauczycieli zgodnie z potrzebami przedszkola.

2)      OkreÅ›lenie priorytetów w zakresie podnoszenia kompetencji nauczycieli przedszkoli

 

Poprawa jakości i efektywności kształcenia w jednostkach systemu oświaty

Stworzenie systemu doskonalącego jakość pracy w jednostkach oświatowych

1)      Budowanie skutecznego sytemu mierzenia jakoÅ›ci pracy szkóÅ‚ i przedszkoli w gminie.

2)      WspóÅ‚praca z PoradniÄ… Psychologiczno-PedagogicznÄ…:

a)       merytoryczne i metodyczne wsparcie nauczycieli,

b)      prowadzenie poradnictwa dla dzieci i ich rodziców 

Wspieranie rozwoju dzieci                      i mÅ‚odzieży

1)      Poznanie mocnych stron i jego predyspozycji oraz wskazanie dziedzin rozwoju i uzdolnieÅ„.

2)      Organizowanie systemu szkolnych eliminacji do konkursów przedmiotowych, wiedzy i olimpiad celem wychwycenia wszystkich uczniów o dużym potencjale.

3)      Wspieranie udziaÅ‚u uczniów w konkursach przedmiotowych, olimpiadach dajÄ…cych uprawnienia do zwolnienia z zewnÄ™trznych egzaminów i podwyższajÄ…cych wynik egzaminu, a także zachÄ™canie do udziaÅ‚u w innych konkursach, turniejach, przeglÄ…dach, zawodach o zasiÄ™gu gminnym i ponadgminnym, rozwijajÄ…cych zainteresowania i uzdolnienia, a także uzupeÅ‚niajÄ…cych wiedzÄ™.

4)      Promowanie w Å›rodowisku lokalnym sukcesów uczniów i nauczycieli.

5)      WspóÅ‚praca z organizacjami i stowarzyszeniami dziaÅ‚ajÄ…cymi na terenie gminy.

6)      Mobilizowanie uczniów do podejmowania dodatkowych dziaÅ‚aÅ„ – praca w SamorzÄ…dzie Uczniowskim, koÅ‚a zainteresowaÅ„, koÅ‚a przedmiotowe, wolontariat itp. 

Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów

1)      Przeprowadzenie diagnozy wstÄ™pnej uczniów na poczÄ…tkowym etapie ksztaÅ‚cenie w szkole i po I etapie edukacyjnym przez pedagoga szkolnego, wychowawców oraz zespóÅ‚ nauczycieli uczÄ…cych w danej klasie                w celu:

a)       ustalenia kierunku pracy z uczniami,

b)      opracowania i wdrożenia wskazówek i zaleceÅ„                 do pracy z uczniami z trudnoÅ›ciami w uczeniu siÄ™.

2)      Organizowanie procesu wsparcia dla uczniów z trudnoÅ›ciami w nauce w zakresie poprawy poczucia wÅ‚asnej wartoÅ›ci oraz wzmacniajÄ…cych motywacjÄ™ do nauki.

3)      Przeprowadzenie diagnozy koÅ„coworocznej (maj/czerwiec) w celu:

a)       okreÅ›lenia postÄ™pów ucznia w nauce (bezpoÅ›rednia obserwacja umiejÄ™tnoÅ›ci, postaw i prezentowanej wiedzy w celu oceny efektów ksztaÅ‚cenia),

b)      sformuÅ‚owania spostrzeżeÅ„ i wniosków do dalszej pracy.

4)      Opracowanie i realizowanie z uczniami Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. 

Systematyczne diagnozowanie efektów ksztaÅ‚cenia

1)      Przeprowadzanie analizy jakoÅ›ciowej i kontekstowej wyników egzaminu zewnÄ™trznego.

2)      Monitorowanie efektów ksztaÅ‚cenia uczniów na każdym etapie edukacyjnym.

3)      Analizowanie osiÄ…gnięć edukacyjnych uczniów (raz               w roku).

Poprawa jakości i efektywności kształcenia w jednostkach systemu oświaty

Działania na rzecz podniesienia kompetencji zawodowych nauczycieli

1)      Tworzenie sytemu doskonalenia nauczycieli wspieranego przez samorzÄ…d różnego i specyficznego dla każdej szkoÅ‚y i przedszkola.

2)      Podnoszenie kompetencji zawodowych nauczycieli                     w obszarach:

a)       ksztaÅ‚cenie, wychowanie i dydaktyka;

b)      metodyka nauczania;

c)       kompetencje spoÅ‚eczne;

d)      prawo oÅ›wiatowe.

3)      Uzyskiwanie przez nauczycieli dodatkowych kwalifikacji i uprawnieÅ„.

4)      Podnoszenie kompetencji zarzÄ…dczych kadry kierowniczej.

Wzmocnienie roli opiekuńczo-wychowawczej

KsztaÅ‚towanie postaw obywatelskich, patriotycznych i prospoÅ‚ecznych uczniów

1)      Wzmocnienie roli i kompetencji SamorzÄ…dów Uczniowskich w szkoÅ‚ach. 

2)      Promowanie udziaÅ‚u uczniów w dziaÅ‚aniach w zakresie wolontariatu.

3)      Aktywne włączanie siÄ™ w dziaÅ‚ania MÅ‚odzieżowej Rady Miejskiej.

4)      Podejmowanie przez szkoÅ‚y dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z miejscami ważnymi dla pamiÄ™ci narodowej, formami upamiÄ™tniania postaci  i wydarzeÅ„ z przeszÅ‚oÅ›ci, najważniejszymi Å›wiÄ™tami narodowymi i symbolami paÅ„stwowymi. 

5)      Uczestniczenie w obchodach gminnych Å›wiÄ…t i uroczystoÅ›ci paÅ„stwowych.

6)       Prezentowanie dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z Patronem SzkoÅ‚y uczniom, rodzicom, nauczycielom.

Aktywne uczestnictwo w kulturze

1)      WspóÅ‚pracowanie jednostek systemu oÅ›wiaty z OÅ›rodkiem Kultury i Rekreacji oraz MiejskÄ… i GminnÄ… BibliotekÄ™ PublicznÄ….

2)      Włączanie siÄ™ szkóÅ‚ i przedszkoli do miejskich imprez kulturalnych organizowanych przez OÅ›rodek Kultury                 i Rekreacji, MiejskÄ… i GminnÄ… BibliotekÄ™ PublicznÄ…
i inne.

Propagowanie profilaktyki                    i promocji zdrowia

1)      WspóÅ‚pracowanie z niepublicznymi zakÅ‚adami opieki zdrowotnej w celu zapewnienia profilaktyki szkolnej.

2)      WspóÅ‚pracowanie z PoradniÄ… Psychologiczno-pedagogicznÄ… oraz PeÅ‚nomocnikiem Burmistrza ds. RozwiÄ…zywania Problemów Alkoholowych, OÅ›rodkiem Pomocy SpoÅ‚ecznej.

3)      Wzmocnienie roli pedagogów, doradców zawodowych szkolnych z PoradniÄ… Psychologiczno-PedagogicznÄ…
i rodzicami.

4)       Aktywne uczestnictwo jednostek systemu oÅ›wiaty                       w programach prozdrowotnych, w tym promujÄ…cych zdrowe odżywianie.

5)      UdziaÅ‚ uczniów w konkursach, turniejach i akacjach propagujÄ…cych zdrowy styl życia.

6)      Wspieranie dziaÅ‚aÅ„ w zakresie profilaktyki uzależnieÅ„, np. realizacja programów, warsztaty, szkolenia, akcje itp.

7)      Rozwój i wzbogacanie oferty dobrze funkcjonujÄ…cych  stoÅ‚ówek szkolnych i przedszkolnych.

8)      Prowadzenie w szkoÅ‚ach zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.

Wzmocnienie roli opiekuńczo-wychowawczej

Rozwijanie aktywnoÅ›ci fizycznej dzieci i mÅ‚odzieży (sport                i rekreacja)

1)      Realizowanie programu rozwoju sportu szkolnego                  w klasach o rozszerzonym profilu sportowym.

2)      Realizowanie programu pozalekcyjnych zajęć sportowych - SKS.

3)      Organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych charakterze masowym.

4)      Aktywne uczestnictwo szkóÅ‚ w rozgrywkach sportowych  - Igrzyska dzieci i mÅ‚odzieży szkolnej organizowane przez SKS „OPOLSKIE”.

5)      Popularyzowanie aktywnoÅ›ci fizycznej przez nauczycieli wychowania fizycznego oraz indywidualnego podejÅ›cia do ucznia. 

6)      Uczestniczenie szkóÅ‚ w finansowanym przez gminÄ™  projekcie rzÄ…dowym „Umiem pÅ‚ywać” skierowanym   dla uczniów klas I – III (nauka pÅ‚ywania) koordynowanym przez Wojewódzkie Zrzeszenie Ludowych ZespoÅ‚ów Sportowych w Opolu.  

Prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ z zakresu „Bezpieczna i przyjazna szkoÅ‚a”

1)      Rozbudowywanie i modernizowanie szkolnych systemów monitoringu.

2)      Wspieranie dziaÅ‚aÅ„ profilaktycznych w szkoÅ‚ach i upowszechnienie dobrych praktyk w zakresie przeciwdziaÅ‚ania przemocy i agresji.

3)       Upowszechnienie wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży wiedzy                   o bezpieczeÅ„stwie oraz ksztaÅ‚towanie wÅ‚aÅ›ciwych postaw wobec zagrożeÅ„, w tym zwiÄ…zanych  z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych.

Organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży

1)      WspóÅ‚praca z instytucjami pozaszkolnymi, np. OÅ›rodek Kultury i Rekreacji, Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna, ZHP, Rada Seniorów, LZS i Kluby Sportowe, MÅ‚odzieżowa Rada Miejska i inne  w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci i mÅ‚odzieży.

2)      WspóÅ‚praca z organizatorem ZLOTU PTSM „TURYSTYKA I EDUKACJA” – koordynacja wyjazdu nad morze w czasie wakacji na tygodniowy wypoczynek dzieci i mÅ‚odzieży ze szkóÅ‚ 

3)      WspóÅ‚praca z Kuratorium OÅ›wiaty w Opolu -                    kwalifikacja dzieci i mÅ‚odzieży ze szkóÅ‚ na nieodpÅ‚atny wyjazd na kolonie w czasie wakacji. 

Rozwój bazy oÅ›wiatowej

Zapewnienie uczniom w szkoÅ‚ach oraz dzieciom w przedszkolach i oddziaÅ‚ach przedszkolnych możliwoÅ›ci nauki                 i opieki w dobrych warunkach

1)      Podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ w zakresie inwestycji oraz modernizacji zgodnie z potrzebami szkóÅ‚ i przedszkoli.

2)      Prowadzenie dÅ‚ugofalowej polityki remontowej.

3)      Aktywne poszukiwanie Å›rodków zewnÄ™trznych przez wszystkie podmioty zajmujÄ…ce siÄ™ oÅ›wiatÄ… w gminie.

4)      Zorganizowanie zajęć we wszystkich szkoÅ‚ach w taki sposób, aby zajÄ™cia obowiÄ…zkowe koÅ„czyÅ‚y siÄ™ nie później niż o godz. 1530.

5)      Podtrzymanie dobrych praktyk zwiÄ…zanych z dowozami dzieci i uczniów do szkóÅ‚, przedszkoli i oddziaÅ‚ów przedszkolnych.

6)      Poszukiwanie źródeÅ‚ finansowania z przeznaczeniem na odnawianie Å›rodków transportu  do dowozu dzieci i mÅ‚odzieży.

7)      Tworzenie oraz modernizacja przystanków autobusowych.

Rozwój bazy oÅ›wiatowej

Rozbudowa i modernizacja bazy infrastrukturalnej jednostek systemu oświaty

1)      Modernizacja i przebudowa budynku po byÅ‚ym gimnazjum  w mieÅ›cie na przedszkole.

2)      Termomodernizacja budynków oÅ›wiatowych.

3)      Wymiana źródeÅ‚ ciepÅ‚a starej generacji opalanych wÄ™glem na ekologiczne urzÄ…dzenia grzewcze wraz z przebudowÄ… instalacji grzewczych w obiektach.

4)      Dostosowanie budynków oÅ›wiatowych do obniżania kosztów zużycia energii elektrycznej i cieplnej uzyskiwanej ze źródeÅ‚ odnawialnych, np. instalacje fotowoltaiczne i inne.

5)      Dostosowanie obiektów oÅ›wiatowych do wymogów osób niepeÅ‚nosprawnych.

6)      Modernizacja i racjonalizacja sieci stoÅ‚ówek szkolnych   i przedszkolnych.

7)      Modernizacja parkingów przyszkolnych i przedszkolnych – dostosowanie ich do potrzeb pracowników i rodziców.

8)      Włączanie obiektów oÅ›wiatowych do systemu Internetu Å›wiatÅ‚owodowego.

Rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej

1)      Poprawa istniejÄ…cej infrastruktury sportowej (bieżące remonty).

2)      Budowa sali gimnastycznej przy PSP w Lipowej i w Kopicach.

3)      Budowa boiska szkolnego przy PSP Nr 1 w Grodkowie.

4)      Wyposażanie sal gimnastycznych i boisk szkolnych                   w nowoczesny, zapewniajÄ…cy bezpieczne warunki ćwiczeÅ„ sprzÄ™t.

5)      Tworzenie i modernizacja oraz wyposażanie w sprzÄ™t istniejÄ…cych szkolnych i przedszkolnych placów zabaw.

Podnoszenie standardów bazy dydaktycznej jednostek oÅ›wiatowych

1)      Analizowanie stanu wyposażenia szkóÅ‚ i przedszkoli                 w sprzÄ™t i pomoce dydaktyczne.

2)      Opracowanie planu doposażania szkoÅ‚y/przedszkola     w niezbÄ™dne pomoce i wyposażenie oraz wdrażanie go w miarÄ™ posiadanych Å›rodków.

3)      Sukcesywne doposażanie szkóÅ‚/przedszkoli w nowoczesny sprzÄ™t oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne, w tym sprzÄ™t i programy multimedialne.

4)      Systematyczna modernizacja i wymiana sprzÄ™tu informatycznego w szkoÅ‚ach.

Optymalizacja zarządzania oświatą i instytucjami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

Informatyzacja procesów zarzÄ…dzania oÅ›wiatÄ…

1)      Wdrażanie programów informatycznych usprawniajÄ…cych zarzÄ…dzanie – ksiÄ™gowość i kadry.

2)      Wdrażanie programów informatycznych usprawniajÄ…cych dokumentowanie pracy szkoÅ‚y – wprowadzanie sukcesywnie dzienników elektronicznych w szkoÅ‚ach jako jedynej formy dokumentacji

Wspieranie doskonalenia kompetencji kadry zarzÄ…dzajÄ…cej oraz pracowników administracji i obsÅ‚ugi

1)      Doskonalenie kadry kierowniczej szkóÅ‚ i przedszkoli         ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem problematyki zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi.

2)      Doskonalenie pracowników administracji szkóÅ‚, przedszkoli i GZSziP ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem obsÅ‚ugi programu VULCAN – pÅ‚ace i finanse    

Optymalizacja zarzÄ…dzania oÅ›wiatÄ… i instytucjami opieki nad dziećmi 

   w wieku do lat 3

Wdrożenie mechanizmów umożliwiajÄ…cych wÅ‚aÅ›ciwe wykorzystanie Å›rodków publicznych

1)      Monitorowanie kosztów i efektywnoÅ›ci wykorzystywanych Å›rodków finansowych przeznaczonych na utrzymanie i koszty osobowe pracowników szkóÅ‚, przedszkoli, żłobka i GZSziP.

2)      Monitoring zatrudnienia administracji i obsÅ‚ugi szkóÅ‚, przedszkoli, żłobka, GZSziP.

Pozyskiwanie Å›rodków zewnÄ™trznych z Å›rodków unijnych, krajowych oraz prywatnych źródeÅ‚

1)      Zabieganie o pozyskanie Å›rodków na adaptacjÄ™ budynku po byÅ‚ym gimnazjum na utworzenie drugiego przedszkola publicznego w mieÅ›cie.

2)      Zabieganie o pozyskanie Å›rodków na adaptacjÄ™ budynku po byÅ‚ym przedszkolu na utworzenie drugiego żłobka publicznego w mieÅ›cie.

3)      Zabieganie o pozyskanie dodatkowych Å›rodków z rezerwy części subwencji ogólnej na wyposażenie i adaptacjÄ™ pomieszczeÅ„ dydaktycznych oraz modernizacjÄ™ budynków dla szkóÅ‚ prowadzonych przez gminÄ™.

4)      Zabieganie o pozyskanie dodatkowych Å›rodków poprzez realizacjÄ™ programów, np.

  • Ogólnopolska Sieć Edukacyjna – podłączenie szkóÅ‚ do sieci Å›wiatÅ‚owodowej;
  • Czyste powietrze – wymiana tradycyjnych kotÅ‚ów co;
  • PosiÅ‚ek w szkole i w domu – doposażenie, remont stoÅ‚ówek  i jadalni w szkoÅ‚ach podstawowych;
  • Aktywna tablica – doposażenie szkóÅ‚ w interaktywne tablice, projektory, interaktywne monitory dotykowe itp.;
  • Maluch+ skierowany do instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3;
  • zwiÄ…zanych z pozyskaniem energii cieplnej i elektrycznej z odnawialnych źródeÅ‚ energii, np. budowa instalacji fotowoltaicznej.
  • inne programy, w których można pozyskać dodatkowe Å›rodki na doposażenie szkóÅ‚, przedszkoli                   i żłobka.

 

PODSUMOWANIE

 

Realizacja wszystkich wskazanych celów wymaga Å›rodków finansowych. Jako źródÅ‚o należy wskazać subwencjÄ™ oÅ›wiatowÄ…, dotacjÄ™, a także dochody wÅ‚asne samorzÄ…du. Gmina Grodków, a także wszystkie jednostki oÅ›wiatowe i żłobek bÄ™dÄ… zabiegać o pozyskanie Å›rodków zewnÄ™trznych, w tym Å›rodków z Unii Europejskiej. 

 

Dobrze funkcjonujÄ…cymonitoring i ewaluacjaStrategii ma zasadnicze znaczenie dla osiÄ…gniÄ™cia zaÅ‚ożonych celów. Prowadzenie systematycznego monitoringu pozwala na wczeÅ›niejsze wykrycie zagrożeÅ„ zwiÄ…zanych z prawidÅ‚owÄ… i terminowÄ… realizacjÄ… Strategii, a także umożliwia korektÄ™ przyjÄ™tych zaÅ‚ożeÅ„ oraz wdrożenie jak najlepszych rozwiÄ…zaÅ„. 

 

Strategia Rozwoju Oświaty jest dokumentem otwartym, może być uzupełniana o nowe zadania organizacyjne i inwestycyjne.

 

Za wdrażanie, monitorowanie i ocenÄ™ realizacji Strategii odpowiedzialny bÄ™dzie Burmistrz Grodkowa. W pracach zwiÄ…zanych z monitorowanie bÄ™dzie braÅ‚ udziaÅ‚ Dyrektor Gminnego ZarzÄ…du SzkóÅ‚ i Przedszkoli w Grodkowie, a także mogÄ… brać udziaÅ‚: PrzewodniczÄ…cy Komisji OÅ›wiaty, Kultury i Opieki SpoÅ‚ecznej, Dyrektorzy jednostek oÅ›wiatowych i żłobka we wspóÅ‚pracy z instytucjami i organizacjami dziaÅ‚ajÄ…cymi na rzecz rozwoju i podnoszenia jakoÅ›ci grodkowskiej oÅ›wiaty.

 
 
Autor: Janina PÄ™dziwiatr
Data wytworzenia informacji: b/d

Gminny ZarzÄ…d SzkóÅ‚ i Przedszkoli

w Grodkowie

ul. PowstaÅ„ców ÅšlÄ…skich 24
49-200 Grodków
e-mail: 
sekretariat.gzszip.grodkow.pl

   
adres skrytki ePUAP:
/gzszip/SkrytkaESP
tel.:  77 415 53 61
fax:  77 415 70 80
 Godziny pracy
 PoniedziaÅ‚ek - PiÄ…tek 715 - 1515
  • Data aktualizacji: 2023-09-21 07:49:44
  • Licznik odwiedzin: 7831651