Zdzisław Pałka zpalka@gzszip.grodkow.pl |
Dyrektor |
77 415 53 61 |
DZIAŁ OŚWIATOWO ORGANIZACYJNY |
||
Janina Pędziwiatr jpedziwiatr@gzszip.grodkow.pl |
Zastępca dyrektora |
77 415 53 61 |
Martyna Warowy kadry@gzszip.grodkow.pl |
Starszy Referent ds. organizacyjno-kadrowych |
77 415 53 61 |
Wioletta Sudoł sekretariat@gzszip.grodkow.pl |
Specjalista ds. administracyjno - finansowych |
77 415 53 61 |
DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI |
||
Bogusława Jędrysek bjedrysek@gzszip.grodkow.pl |
Główna Księgowa |
77 415 55 69 |
Joanna Sobstyl jsobstyl@gzszip.grodkow.pl |
Księgowa |
77 415 55 69 |
Ewelina Czopek-Mrożek emrozek@gzszip.grodkow.pl |
Księgowa |
77 415 55 69 |
Ewelina Śleziak esleziak@gzszip.grodkow.pl |
Referent d/s księgowości |
77 415 55 69 |
Zuzanna Ułan zulan@gzszip.grodkow.pl |
Specjalista ds. Księgości – planowanie i wykonanie budżetu |
77 415 55 69 |
Aneta Boruszek aboruszek@gzszip.grodkow.pl |
Specjalista ds. płac |
77 415 53 61 |
SAMODZIELNE STANOWISKO DS. BHP |
||
Joanna Sobstyl jsobstyl@gzszip.grodkow.pl |
Inspektor ds. BHP |
77 415 55 69 |
DZIAŁ TECHNICZNY |
||
Stanisław Pająk spajak@gzszip.grodkow.pl |
Inspektor ds. technicznych |
77 415 55 69 |
Załącznik do Uchwały
Rady Miejskiej w Grodkowie
Nr XXI/161/12
z dnia 26 września 2012 r.
S T A T U T
Gminnego Zarządu Szkół i Przedszkoli
w Grodkowie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. 1 Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli w Grodkowie zwany dalej „ Zarządem” jest gminną jednostką organizacyjną działającą jako jednostka budżetowa w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
§ 2 Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o placówkach oświatowych rozumie się przez to:
1) publiczny zespół szkół, gimnazja, szkoły podstawowe, przedszkola oraz inne placówki oświatowe dla których organem prowadzącym jest gmina Grodków
2) żłobki, które prowadzi gmina Grodków.
Rozdział II
Organizacja i zarządzanie Zarządem
§ 3. 1. Zarządem kieruje oraz reprezentuje go na zewnątrz dyrektor Zarządu.
§ 4. Organizację wewnętrzną, w tym szczegółowy opis zadań i strukturę organizacyjną Zarządu określi dyrektor Zarządu w Regulaminie Organizacyjnym Gminnego Zarządu Szkół i Przedszkoli w Grodkowie.
Rozdział III
Przedmiot działalności i zadania Zarządu
§ 5 Przedmiotem działania Zarządu jest :
1) obsługa finansowo - księgowa i administracyjna placówek oświatowych.
2) nadzór nad efektywnością i celowością wydatkowania powierzonych środków
w szczególności w zakresie wskazanym w §6.
§ 6 Do podstawowych zadań Zarządu z zakresu wskazanego w § 5 należy:
1) opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie realizacji zadań oświatowych będących w kompetencji organu prowadzącego oraz dotyczących budżetu oświaty,
2) realizacja zadań związanych z regulacją funkcjonowania systemu oświaty w tym:
a) przygotowywanie projektów: sieci placówek oświatowych i granic obwodów szkół;
b) koordynacja i nadzór nad organizacją pracy placówek oświatowych, w tym kształcenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
c) opracowywanie analiz i sprawozdań w zakresie zadań realizowanych przez placówki oświatowe i Zarząd,
3) prowadzenie księgowości obsługiwanych placówek oświatowych, w tym rozliczanie wydatkowanych środków z budżetu gminy, dotacji celowych i z innych źródeł zewnętrznych,
4) sporządzanie okresowych sprawozdań budżetowych i finansowych oraz opracowywanie opisowych analiz wykonania budżetu oświaty;
5) coroczne przygotowywanie projektu planu finansowego budżetu w części dotyczącej działalności oświatowej na podstawie projektów planów finansowych przedstawionych przez dyrektorów obsługiwanych placówek oświatowych,
6) naliczanie wynagrodzeń i ich pochodnych oraz sporządzanie sprawozdań z zakresu zatrudnienia i funduszu płac wszystkich pracowników zatrudnionych w Zarządzie i w obsługiwanych placówkach oświatowych, w tym dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników obsługi i administracji,
7) rozliczanie kosztów delegacji służbowych, szkoleń i samokształcenia kierowanego, wszystkich pracowników zatrudnionych w Zarządzie i obsługiwanych placówkach oświatowych, w tym dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników obsługi i administracji,
8) koordynacja i realizacja działań w zakresie BHP Zarządu i w obsługiwanych placówkach oświatowych, w tym przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów,
9) działalność doradcza oraz pomoc dyrektorom w realizacji remontów bieżących w placówkach oświatowych,
10) udzielanie pomocy prawnej i organizacyjnej dyrektorom placówek oświatowych,
11) tworzenie sprzyjającego klimatu oraz udzielanie pomocy technicznej i organizacyjnej dyrektorom placówek oświatowych w zakresie możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych,
12) obsługa pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej w zakresie ustalonym w umowie pomiędzy Zarządem a kasą,
13) administrowanie zakładowym funduszem socjalnym dla pracowników Zarządu oraz pracowników placówek oświatowych, które zawarły porozumienie z GZSziP,
14) Zarząd realizuje zadania w porozumieniu z dyrektorami obsługiwanych palcówek oświatowych, dbając o przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych oraz efektywne gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi, w tym prawidłowe dysponowanie przez placówki oświatowe przyznanymi środkami budżetowymi i pozabudżetowymi pochodzącymi z innych źródeł zewnętrznych, a także prawidłowe gospodarowanie mieniem.
15) naliczanie dotacji dla placówek oświatowych, żłobków i klubów dziecięcych funkcjonujących na terenie gminy, prowadzonych przez podmioty inne niż Jednostka Samorządu Terytorialnego oraz kontrola prawidłowości jej wykorzystania,
16) prowadzenie rejestru placówek niepublicznych oraz całokształtu spraw z tym związanych ,
17) prowadzenie ewidencji żłobków i klubów dziecięcych oraz nadzór nad tymi podmiotami,
18) realizacja zadań związanych z dowozem uczniów do placówek oświatowych,
19) prowadzenie gospodarki środkami transportu będącymi w posiadaniu Zarządu,
20) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
21) prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem konkursów na stanowiska dyrektorów placówek oświatowych,
22) prowadzenie spraw związanych z oceną pracy dyrektorów placówek oświatowych,
23) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy materialnej (stypendia, zasiłki losowe) dla uczniów,
24) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych przewidzianych w ustawie o systemie oświaty,
25) realizacja innych zadań określonych przepisami prawa,
26) współpraca z instytucjami i organizacjami w sektorze oświaty, w tym z Kuratorem Oświaty i związkami zawodowymi,
Rozdział IV
Gospodarka finansowa Zarządu
§ 7. 1. Podstawą gospodarki finansowej Zarządu jest roczny plan dochodów i wydatków opracowany na podstawie planu finansowego budżetu gminy Grodków, zwany planem finansowym jednostki.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 8 Dyrektor Zarządu ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień Statutu.
§ 9 W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.
§10 Zmiany Statutu następują w drodze uchwały Rady Miejskiej w Grodkowie.
§ 11 Statut Zarządu podlega ogłoszeniu przez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Gminnego Zarządu Szkół i Przedszkoli w Grodkowie oraz zamieszczeniu na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO ZARZĄDU SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI
W GRODKOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Zarządu Szkół i Przedszkoli w Grodkowie.
§2
Rozdział II
Organizacja i zakres działania
§ 3
1. Zarząd składa się z komórek organizacyjnych, którymi są działy oraz samodzielne
stanowiska
2. Pracą Zarządu kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez Burmistrza Grodkowa.
3. Dyrektor Zarządu kieruje jednoosobowo działalnością jednostki na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Grodkowa.
4. W czasie nieobecności dyrektora pracą Zarządu kieruje jego zastępca,
5. Status pracowników Zarządu określa ustawa o pracownikach samorządowych, kodeks pracy oraz przepisy wykonawcze do tych ustaw.
6. Szczegółowe zadania na poszczególnych stanowiskach określają indywidualne zakresy czynności zatrudnionych pracowników.
7. Przelewy i czeki podpisuje dyrektor i główny księgowy lub zastępca dyrektora oraz ustaleni pełnomocnicy.
8. Oświadczenia w zakresie odpowiedzialności materialnej za powierzony majątek podpisywane są przez osoby składające oświadczenie.
9. Dowody księgowe podpisują:
- pod względem merytorycznym dyrektorzy placówek oświatowych bądź upoważnieni
przez nich pracownicy,
- pod względem formalnym i rachunkowym wg kompetencji księgowości,
- pod klauzulą "zatwierdzam do wypłaty" obowiązują dwa podpisy - dyrektora
i głównego księgowego Zarządu lub pod nieobecność któregokolwiek z nich zastępca dyrektora bądź wyznaczony przez dyrektora pełnomocnik.
§ 4
1. Działalność Zarządu regulują szczegółowe przepisy:
- regulamin kontroli zarządczej,
- instrukcja obiegu dokumentów,
- zakładowy plan kont,
- instrukcja w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji,
- regulamin wynagradzania,
2. Sprawy wpływające do Zarządu podlegają rejestrowi zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt.
3. Zasady pracy biurowej reguluje instrukcja kancelaryjna.
§ 5
1. Schemat organizacyjny Zarządu stanowi załącznik Nr 1
2. Wykaz obsługiwanych placówek stanowi załącznik Nr 2
§ 6
W Zarządzie wyodrębnia się następujące działy organizacyjne i samodzielne stanowiska:
1) dział oświatowo-organizacyjny
2) dział księgowości
3) dział techniczny
4) samodzielne stanowisko ds. BHP
§ 7
§ 8
1. Godziny pracy Gminnego Zarządu:
- od poniedziałku do piątku - od godz. 7.15 - 15.15
2. Kasa czynna:
- wpłaty codziennie od godziny 8.00 do godziny 14.00
- wypłaty rachunków i innych należności wtorek i piątek od godziny 11.00 - 14.00
Rozdział III
Zadania i kompetencje dyrektora, obowiązki poszczególnych działów i stanowisk.
§ 9
umowę o pracę są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
2. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
3. Pracownik zatrudniony w GZSZiP zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika i przechowywane w aktach osobowych.
ZADANIA I KOMPETENCJE DYREKTORA
§ 10
1) zastępca dyrektora
2) główny księgowy
3) specjalista ds. technicznych
4) samodzielne stanowisko ds. BHP
OBOWIĄZKI DZIAŁU KSIĘGOWOŚCI
§ 11
1. Działem Księgowości kieruje Główny Księgowy Zarządu, którego powołuje i odwołuje dyrektor Zarządu.
2. Do zakresu zadań i kompetencji Głównego Księgowego Zarządu należy w szczególności:
1) wykonywanie obowiązków głównego księgowego wynikających z ustawy o finansach publicznych,
2) opracowywanie i aktualizowanie polityki rachunkowości oraz wewnętrznych procedur i regulaminów dotyczących rachunkowości i gospodarki finansowej zarządu,
3) dbanie o należyte zabezpieczanie dokumentów księgowych i gotówki,
4) kierowanie pracą działu księgowości,
5) podejmowanie działań mających na celu rozwój kompetencji i doskonalenie zawodowe podległych pracowników,
6) zapoznawanie pracowników z aktualnymi przepisami prawnymi,
7) tworzenie warunków do przestrzegania dyscypliny finansowej i budżetowej w Zarządzie oraz w obsługiwanych szkołach i przedszkolach,
8) bieżące informowanie dyrektora o istotnych sprawach dotyczących zakresu działalności,
9) współpraca ze Skarbnikiem Miasta w zakresie spraw związanych z budżetem,
10) dokonywanie analizy ryzyka w zakresie zadań leżących w kompetencjach działu księgowości,
11) nadzorowanie realizacji budżetu oświaty,
12) wykonywanie poleceń dyrektora wynikających z prawidłowej realizacji zadań określonych zakresem obowiązków.
3. W przypadku nieobecności Głównego Księgowego zastępuje go pracownik działu
księgowości wyznaczony przez Dyrektora Zarządu.
§ 12
1) sporządzanie planu wydatków budżetu w szczegółowości i układzie określonym przez Wydział Finansowy Urzędu Miasta w Grodkowie, na podstawie uchwały budżetowej na dany rok;
2) opracowywanie i przekazywanie obsługiwanym jednostkom oświatowym wytycznych do projektu budżetu na podstawie wskaźników planowanych w projekcie budżetu państwa, obowiązujących aktów prawnych oraz projektów ich zmian i wytycznych przekazywanych przez Urząd Miasta;
3) opracowywanie na podstawie zweryfikowanych projektów planów finansowych obsługiwanych jednostek, zbiorczych zestawień do projektu budżetu wraz z objaśnieniami określającymi wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej oraz wyodrębnione zadania;
4) współopracowywanie z dyrektorami obsługiwanych placówek oświatowych planów finansowych;
5) bieżące monitorowanie realizacji budżetu, weryfikowanie poszczególnych jego pozycji pod kątem poprawności wraz z analizą płynności jego realizacji w Zarządzie oraz obsługiwanych placówkach oświatowych;
6) przygotowywanie dokumentacji z wykonania budżetu dla poszczególnych placówek, bieżące informowanie dyrektorów placówek oświatowych o stopniu realizacji planu finansowego;
7) czuwanie nad poprawnością sporządzania przez dyrektorów placówek oświatowych stosownych decyzji w zakresie zmian planu wydatków;
8) dokonywanie wszelkich zmian w planie dochodów i wydatków budżetowych w uzgodnieniu z dyrektorami obsługiwanych placówek oświatowych;
9) sporządzanie sprawozdań budżetowych (Rb- 27S, Rb- 28S, Rb- N, Rb- Z, Rb-34S) dla Zarządu, oraz obsługiwanych szkół, przedszkoli i żłobków zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10) weryfikacja miesięcznych sprawozdań budżetowych Zarządu oraz obsługiwanych jednostek oświatowych z realizacji wydatków pod względem merytorycznym w celu ustalenia czy:
11) sporządzanie innych sprawozdań przewidzianych przepisami prawa;
12) realizacja zadań związanych z dotowaniem szkół i placówek niepublicznych oraz żłobków i klubów dziecięcych w tym:
13) opracowywanie informacji dotyczących realizacji budżetu, analiz kosztów
funkcjonowania oświaty a także analiz kosztów funkcjonowania poszczególnych
placówek oświatowych;
14) sporządzanie planu dochodów budżetowych i dochodów własnych Zarządu oraz obsługiwanych placówek oświatowych w szczegółowości i układzie określonym przez Wydział Finansowy Urzędu Miasta w Grodkowie, na podstawie uchwały budżetowej na dany rok;
15) sporządzanie i weryfikacja miesięcznych sprawozdań budżetowych z realizacji dochodów Zarządu oraz obsługiwanych placówek oświatowych (Rb 27S) pod względem merytorycznym w celu ustalenia czy plan wykazany w sprawozdaniu jednostkowym jest zgodny z planem po zmianach;
16) obsługa finansowo-księgowa rozrachunków prowadzonych na koncie dochodów budżetowych i dochodów własnych;
17) sporządzanie przelewów;
18) bieżąca realizacja płatności z tytułu zawartych przez Zarząd i obsługiwane placówki umów i innych zobowiązań;
19) obsługa kasowa :
gotówkowych, czeków i innych zgodnie z otrzymanymi dyspozycjami,
20) prowadzenie ewidencji, kontrola i zabezpieczanie druków ścisłego zarachowania w zakresie kwitariuszy wpłat za wyżywienie i opłat za świadczenia dodatkowe;
21) nadzór nad rozliczaniem kwitariuszy wpłat indywidualnych dotyczących wyżywienia oraz opłat za świadczenia dodatkowe, dokonywanych przez rodziców w obsługiwanych placówkach oświatowych oraz kontrola wpłat na rachunkach bankowych, dokonywanych za pośrednictwem banku;
22) rozliczanie i ewidencja raportów żywieniowych sporządzanych przez intendentów obsługiwanych placówek;
23) kontrola prawidłowości przeprowadzania inwentaryzacji stanów magazynowych art. spożywczych w placówkach, uzgadnianie sald magazynowych art. spożywczych na I półrocze i koniec roku;
24) monitorowanie działań związanych z dożywianiem dzieci i uczniów w szkołach i przedszkolach w tym we współpracy z OPS w Grodkowie, przygotowywanie i wysyłanie informacji o realizacji programu dożywiania i innych;
25) sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym faktur, rachunków i pozostałych dokumentów Zarządu oraz obsługiwanych placówek oświatowych;
26) dekretowanie dokumentów księgowych, które stwierdzają dokonanie lub rozpoczęcie operacji gospodarczej i podlegają ewidencji księgowej. Dotyczy to zarówno dokumentów księgowych Zarządu jak i obsługiwanych placówek oświatowych;
27) dokonywanie zakupu materiałów biurowych i druków, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o zamówieniach publicznych oraz procedurami zakładowymi, niezbędnych do bieżącej działalności Zarządu;
28) rozliczanie delegacji służbowych pracowników Zarządu oraz nauczycieli i dyrektorów zatrudnionych w obsługiwanych placówkach oświatowych;
29) kompletowanie i zabezpieczanie dokumentacji potwierdzającej wypłaty wynagrodzeń pracowniczych z zachowaniem wymagań formalnych przewidzianych prawem;
30) prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia Zarządu oraz druków ścisłego zarachowania w zakresie arkuszy inwentaryzacyjnych;
31) ewidencjonowanie środków trwałych obsługiwanych placówek oświatowych oraz sporządzanie sprawozdań do Urzędu Miasta i GUS w tym zakresie;
32) sporządzanie bieżących i okresowych sprawozdań, raportów, zestawień i analiz dotyczących mienia Zarządu i placówek oświatowych wg upoważnień;
33) sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym dokumentów otrzymywanych z jednostek obsługiwanych dotyczących zużycia i likwidacji środków trwałych;
34) koordynowanie działań w zakresie przygotowywania oraz przeprowadzania inwentaryzacji w obsługiwanych placówkach oświatowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
35) organizowanie oraz kontrola przebiegu inwentaryzacji środków trwałych i wyposażenia Zarządu;
36) rozliczanie inwentaryzacji Zarządu i obsługiwanych placówek oświatowych oraz sporządzanie zbiorczych arkuszy spisu z natury;
37) przeprowadzanie aktualizacji środków trwałych w Zarządzie oraz obsługiwanych placówkach oświatowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
38) przeliczanie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zgodnie z aktualnymi obwieszczeniami prezesa GUS o przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w gospodarce narodowej na podstawie danych uzyskiwanych z placówek oświatowych;
39) prowadzenie spraw socjalnych pracowników i emerytów Zarządu, w tym przydział i wypłata zapomóg losowych i zdrowotnych, pożyczek mieszkaniowych, wczasów turystycznych i innych świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
40) prowadzenie spraw socjalnych emerytów i rencistów ze zlikwidowanych placówek oświatowych;
41) prowadzenie rachunkowości Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej Zarządu oraz obsługiwanych placówek oświatowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz umową zawartą pomiędzy KZP a Zarządem oraz prowadzenie rozliczeń pożyczek z funduszu mieszkaniowego wyodrębnionego przy ZFŚS;
42) koordynacja działań szkół w zakresie organizacji i dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży w tym m. in. półkolonie letnie i zimowe, obozy sportowe, wycieczki w szczególności:
43) prowadzenie całokształtu spraw związanych z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi będącymi w zarządzie placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Grodków;
44) rozliczanie dotacji celowych z budżetu państwa udzielanych na zadania celowe;
45) tworzenie warunków umożliwiających pozyskiwanie środków zewnętrznych pozabudżetowych na realizację programów oświatowych;
46) opracowywanie, konsultowanie wniosków dot. pozyskiwania środków z funduszy unijnych na cele edukacyjne dla obsługiwanych jednostek;
47) księgowanie środków pozabudżetowych np. unijnych funduszy strukturalnych,
48) monitorowanie realizacji programów finansowych z funduszy unijnych i innych źródeł zewnętrznych w obsługiwanych placówkach oświatowych;
49) opracowywanie zbiorczych raportów, analiz dotyczących realizacji projektów edukacyjnych finansowanych ze środków unijnych oraz innych źródeł zewnętrznych;
50) rozliczanie i ewidencjonowanie faktur dotyczących dotacji, programów Kapitał ludzki oraz innych programów finansowych realizowanych przez obsługiwane placówki oświatowe;
51) przygotowywanie danych do SIO w części dotyczącej kosztów placówek;
52) opracowywanie statystyk i analiz dotyczących realizacji zadań budżetowych,
53) prowadzenie całokształtu prac związanych z naliczaniem wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w placówkach oświatowych dla którym organem prowadzącym jest gmina Grodków oraz pracowników Zarządu;
54) przyjmowanie z obsługiwanych placówek oświatowych oraz działu organizacyjno-oświatowego Zarządu angaży pracowników;
55) sporządzanie list wypłat na podstawie aktualnego, obowiązującego angażu,
56) prowadzenie dla każdego pracownika kartoteki wynagrodzeń w formie papierowej i elektronicznej;
57) przyjmowanie, w tym nadzór nad terminowym dostarczaniem przez dyrektorów placówek oświatowych do Zarządu wykazu godzin ponadwymiarowych i wykazu nieobecności pracowników;
58) nanoszenie na listy płac wynagrodzeń brutto, naliczanie wszelkich ustawowych potrąceń w tym podatku, składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne oraz potrąceń popartych deklaracją pracownika;
59) rejestrowanie list płac odrębnie dla każdej obsługiwanej placówki;
60) sporządzanie odrębnie dla każdej placówki zestawienia list płac i sporządzanie poleceń księgowych z podziałem na rozdziały;
61) rozliczanie potrąceń na listach płac, w tym potrąceń komorniczych, rozliczanie należności płatników – placówek na Fundusz Pracy, fundusz ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych i Emerytur Pomostowych;
62) sporządzanie list wypłat świadczeń socjalnych, świadczeń urlopowych oraz jednorazowych zapomóg z Funduszu Świadczeń Socjalnych;
63) sporządzanie i przesyłanie comiesięcznych deklaracji rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wraz z należnymi raportami w terminie do 5 go każdego miesiąca;
64) zgłaszanie i wyrejestrowywanie pracowników do systemu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
65) zgłaszanie i wyrejestrowywanie pracowników oraz członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego;
66) sporządzanie, rozliczanie i przesyłanie comiesięcznych deklaracji do PFRON w terminie do 20- go każdego miesiąca;
67) dostarczenie dyrektorowi placówki danych o wysokości wynagrodzenia pracowników niezbędnych do wydania zaświadczenia o wysokości zarobków pracowników;
68) sporządzanie zaświadczeń o wysokości dochodów emerytów i rencistów i przekazywanie ich w określonym, odrębnymi przepisami prawa, terminie do ZUS;
69) przygotowywanie dokumentów płacowych dla pracowników Zarządu oraz obsługiwanych jednostek, przechodzących na emeryturę ( RP 7);
70) wydawanie zaświadczeń ZUS - RMUA, zaświadczeń o zgłoszeniu do NFZ;
71) przyjmowanie i załatwianie reklamacji należnych wynagrodzeń pracowników;
72) w zakresie wyliczania wynagrodzeń za czas choroby i zasiłków chorobowych:
chorobowego wg obowiązujących przepisów,
73) sporządzanie sprawozdań statystycznych GUS dotyczących danych płacowych z Zarządu oraz obsługiwanych placówek oświatowych;
74) naliczanie i terminowe odprowadzanie do Urzędu Skarbowego miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych;
75) sporządzanie rocznych rozliczeń podatkowych dla pracowników (PIT-11, PIT-40, PIT 8B);
76) sporządzanie w uzgodnieniu z obsługiwanymi placówkami oświatowymi danych dotyczących czasu pracy pracowników placówek niezbędnych do sporządzania sprawozdań statystycznych wymaganych przez GUS;
77) sporządzanie innych sprawozdań wymaganych przepisami prawa, a wynikających z zadań realizowanych na powyższym stanowisku, w tym zgłoszenia ZUS ZSWA do ZUS oraz do RIO o wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli;
78) bieżąca współpraca z firmami ubezpieczeniowymi w zakresie ubezpieczeń pracowniczych i majątkowych wskazanych przez organ prowadzący;
79) przygotowywanie projektów zarządzeń burmistrza w zakresie dotyczącym zadań realizowanych na stanowisku pracy;
80) obsługa programu komputerowego Księgowość – Optivum;
81) obsługa programu komputerowego Płace – Optivum;
82) obsługa programu bankowego Multicasch;
83) przekazywanie dokumentów do archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi przepisami;
84) archiwizowanie danych na nośnikach elektronicznych;
85) bieżące i prawidłowe księgowanie operacji gospodarczych;
86) numerowanie dokumentów księgowych;
87) przygotowywanie projektów zarządzeń burmistrza w zakresie zadań realizowanych przez dział księgowości;
88) przygotowywanie danych z zakresu zadań realizowanych na stanowisku pracy do publikacji na stronie internetowej Zarządu;
89) inne zadania zlecone przez dyrektora Zarządu wynikające z obowiązujących przepisów oraz zadań Zarządu;
OBOWIĄZKI DZIAŁU OŚWIATOWO – ORGANIZACYJNEGO
§ 13
1) Prowadzenie całokształtu spraw dotyczących organizacji Zarządu.
2) Koordynowanie spraw związanych z funkcjonowaniem Kontroli Zarządczej w tym pełnienie funkcji koordynatora kontroli zarządczej.
3) Prowadzenie strony internetowej oraz BIP.
4) Działanie w zakresie spraw powierzonych przez dyrektora oraz wynikających z zakresu jego obowiązków i ponoszenie przed nim odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5) Sprawuje funkcję dyrektora GZSziP w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.
3.Do zadań działu oświatowo – organizacyjnego należy w szczególności:
1) sporządzanie umów o pracę oraz ustalanie wymiarów uposażeń dla pracowników Zarządu oraz pracowników pedagogicznych i pracowników niepedagogicznych przedszkoli jednooddziałowych oraz dyrektorów szkół i przedszkoli,
2) prowadzenie akt osobowych pracowników zatrudnionych w Zarządzie oraz pracowników pedagogicznych i pracowników niepedagogicznych przedszkoli jednooddziałowych oraz dyrektorów szkół i przedszkoli,
3) rozliczanie czasu pracy dyrektorów placówek oświatowych oraz pracowników Zarządu,
4) sporządzanie poleceń dotyczących wypłaty należnego wynagrodzenia przyznanego przez burmistrza Grodkowa i dyrektora Zarządu (w tym odpraw, nagród, ekwiwalentów),
5) prowadzenie rejestru nagród i odznaczeń resortowych otrzymywanych przez dyrektorów placówek oświatowych i innych pracowników oświaty,
6) wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu na podstawie teczek akt osobowych oraz posiadanej dokumentacji archiwalnej,
7) kontrola przestrzegania dyscypliny pracy przez pracowników Zarządu,
8) sporządzanie poleceń dla działu księgowego dotyczących wypłaty należnego wynagrodzenia dla pracowników Zarządu, dyrektorów placówek oświatowych oraz pracowników pedagogicznych i pracowników niepedagogicznych przedszkoli jednooddziałowych w tym odpraw, nagród, ekwiwalentów, dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
9) sporządzanie sprawozdań statystycznych wymaganych przez GUS dotyczących zatrudnienia i czasu pracy pracowników Zarządu,
10) współudział w opracowywaniu oraz weryfikacja, pod kątem kompletności oraz zgodności ze stanem prawnym, arkuszy organizacji pracy obsługiwanych placówek oświatowych wraz z ich aneksami,
11) opracowywanie zbiorczych sprawozdań, analiz i raportów dotyczących organizacji pracy oraz funkcjonowania obsługiwanych placówek oświatowych,
12) prowadzenie całokształtu spraw związanych z postępowaniem konkursowym na stanowisko dyrektora placówki oświatowej,
13) prowadzenie całokształtu spraw związanych z przygotowaniem kompletu dokumentacji niezbędnej w procedurze powierzania stanowiska dyrektora placówki oświatowej oraz jego odwołaniem,
14) prowadzenie spraw związanych z oceną pracy dyrektorów obsługiwanych placówek oświatowych dla których organem prowadzącym jest gmina Grodków, przygotowywanie kompletu dokumentów włącznie ze sporządzeniem projektu oceny pracy dyrektora,
15) prowadzenie całokształtu spraw związanych z nałożeniem na nauczycieli zatrudnionych w obsługiwanych placówkach oświatowych obowiązku podjęcia pracy w innej placówce oświatowej, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,
16) uczestnictwo w pracach komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego,
17) obsługa administracyjna postępowań egzaminacyjnych na nauczyciela mianowanego w tym w szczególności:
18) współpraca z organem nadzoru pedagogicznego w zakresie spraw dotyczących działalności obsługiwanych jednostek oświatowych,
19) opracowywanie propozycji, aktualizowanie granic obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów,
20) kontrola dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej odpowiedniej dla danego typu, rodzaju szkoły i placówki, na podstawie której sporządzono miesięczną informację o rzeczywistej liczbie uczniów stanowiącą podstawę naliczenia dotacji w danym miesiącu,
21) prowadzenie ewidencji żłobków i klubów dziecięcych, w tym :
22) sprawowanie nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki, na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech,
23) przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników,
24) prowadzenie całokształtu spraw dotyczących realizacji Rządowego programu pomocy uczniom „wyprawka szkolna”,
25) weryfikacja i przygotowywanie dokumentów finansowych w celu rozliczenia kształcenia pracowników młodocianych,
26) ewidencjonowanie i analiza danych w tym: średniego zatrudnienia, liczby uczniów i oddziałów w obsługiwanych placówkach oświatowych oraz innych danych statystycznych,
27) opracowywanie zestawień i prognoz statystycznych dotyczących działalności oświatowej,
28) nadzór nad realizacją obowiązku nauki młodzieży w wieku od 16 do 18 lat:
29) nadzór nad kontrolowaniem przez dyrektorów szkół spełniania obowiązku szkolnego oraz rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
30) prowadzenie całości spraw związanych z obsługą i organizowaniem konkursów na stanowiska urzędnicze w Zarządzie zgodnie z odrębną procedurą,
31) obsługa kancelaryjna Gminnego Zarządu Szkół i Przedszkoli w Grodkowie zgodnie z instrukcją kancelaryjną i jednolitym rzeczowym wykazem akt :
32) prowadzenie rejestru zarządzeń dyrektora Zarządu,
33) prowadzenie rejestru pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez dyrektora Zarządu pracownikom,
34) prowadzenie zbiorów aktów prawa lokalnego i przekazywanie ich pracownikom oraz odpowiedzialnym za ich wykonanie jednostkom,
35) przygotowywanie materiałów na posiedzenia komisji Rady Miejskiej w Grodkowie, dla burmistrza Grodkowa oraz na sesje Rady Miejskiej,
36) sporządzanie informacji o realizacji uchwał Rady Miejskiej , zarządzeń burmistrza oraz wydanych decyzji administracyjnych,
37) prowadzenie dokumentacji dotyczącej kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Zarządzie,
38) zamawianie pieczęci urzędowych dla Zarządu,
39) prowadzenie rejestru placówek niepublicznych oraz całokształtu spraw z tym związanych , w szczególności:
40) sprawowanie funkcji administratora sieci komputerowej Zarządu,
41) prowadzenie ewidencji oprogramowania komputerowego poszczególnych stanowisk Zarządu,
42) prowadzenie strony internetowej i strony Biuletynu Informacji Publicznej Zarządu,
43) zamieszczanie oraz bieżąca aktualizacja informacji publicznych i innych w tym dokumentów urzędowych na stronie internetowej oraz BIP Zarządu zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej,
44) zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania,
45) koordynacja i nadzór nad prawidłowym archiwizowaniem danych na nośnikach elektronicznych na poszczególnych stanowiskach Zarządu,
46) prowadzenie Archiwum Zakładowego Zarządu, a w szczególności:
47) nadzór nad działami organizacyjnymi Zarządu w zakresie prawidłowości przygotowania dokumentacji do archiwizowania,
48) kontrola ważności oraz organizowanie okresowych badań lekarskich pracowników Zarządu, dyrektorów obsługiwanych placówek oświatowych oraz pracowników pedagogicznych i pracowników niepedagogicznych przedszkola jednoodziałowego,
49) pozyskiwanie środków zewnętrznych, pozabudżetowych ( np. z funduszy UE) na realizację programów oświatowych,
50) prowadzenie całości spraw w zakresie pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym i motywacyjnym – stypendia szkolne, zasiłki szkolne oraz stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe:
51) organizowanie konferencji, narad dla dyrektorów i pracowników nadzorowanych jednostek oraz przygotowywanie materiałów konferencyjno – szkoleniowych,
52) odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie Polityki Bezpieczeństwa Informacji w Zarządzie,
53) pełnienie funkcji Administratora Bezpieczeństwa Informacji wynikającej z Polityki Bezpieczeństwa Informacji Instrukcji Bezpieczeństwa Informatycznego i Ochrony danych osobowych w GZSziP w Grodkowie,
54) przygotowywanie, opracowywanie wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych, nadanie Medalu KEN, nagrody Ministra Edukacji Narodowej i opolskiego Kuratora Oświaty
55) przygotowywanie, opracowywanie wniosków związanych z przyznaniem nagrody burmistrza dyrektorom placówek, nauczycielom oraz pracownikom niebędącym nauczycielami,
56) przygotowywanie projektów zarządzeń burmistrza i innych aktów prawa miejscowego w zakresie dotyczącym realizowanych zadań przez dział administracyjno-oświatowy oraz współpraca w tym zakresie z pozostałymi działami Zarządu,
57) współdziałanie z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży
58) koordynowanie prac związanych z organizacją etapu gminnego wojewódzkich konkursów przedmiotowych dla uczniów obsługiwanych placówek,
59) prowadzenie bazy danych oświatowych, w tym Systemu Informacji Oświatowej oraz koordynacja i nadzór w tym zakresie, nad placówkami oświatowymi dla których organem prowadzącym jest gmina Grodków oraz dotowanymi przez gminę Grodków,
60) prowadzenie całokształtu spraw dotyczących organizacji Zarządu w tym:
61) koordynacja spraw związanych z funkcjonowaniem Kontroli Zarządczej w Zarządzie w tym:
62) inne zadania zlecone przez dyrektora Zarządu wynikające z obowiązujących przepisów oraz zadań Zarządu.
OBOWIĄZKI DZIAŁU TECHNICZNEGO
§ 13
1. Działem technicznym kieruje samodzielny referent ds. technicznych.
2. Do zakresu zadań działu technicznego należy w szczególności:
1) organizowanie we współpracy z dyrektorami placówek oświatowych dowozów uczniów do
szkół i przedszkoli w tym:
2) nadzór nad prawidłowością funkcjonowania przewozów szkolnych :
i przedszkoli imiennych list dzieci przyporządkowanych poszczególnym kursom
autobusów i busa oraz dostarczanie tych list opiekunom dowozów,
3) nadzór nad stanem technicznym pojazdów będących w posiadaniu Zarządu ze
szczególnym uwzględnieniem obowiązujących badań technicznych oraz legalizacji;
4) opracowywanie potrzeb finansowych w zakresie funkcjonowania dowozów;
5) organizowanie remontów oraz zakup części zamiennych i ogumienia (zgodnie z
obowiązującymi przepisami, procedurami zakładowymi oraz ustawą „prawo zamówień
publicznych” ) niezbędnych do utrzymania środków transportu w należytym stanie
technicznym;
6) gospodarowanie środkami transportu;
7) wydawanie oraz bieżąca weryfikacja kart drogowych z jednoczesnym potwierdzaniem
stanu technicznego pojazdu oraz dyspozycji kierowców;
8) ustalanie norm zakładowych zużycia paliw dla poszczególnych pojazdów wg zasad
określonych przepisami prawa;
9) kontrola zużycia paliwa oraz sporządzanie miesięcznych rozliczeń ilościowych
pobranego paliwa z uwzględnieniem norm zużycia paliwa oraz ilości przejechanych
kilometrów;
10) nadzór nad pracą kierowców i opiekunów przewozów szkolnych;
11) sporządzanie kalkulacji, zestawień i analiz dotyczących spraw prowadzonych na
zajmowanym stanowisku;
12) archiwizowanie danych na nośnikach elektronicznych;
13) przekazywanie dokumentów i nośników elektronicznych do archiwum zakładowego;
14) gospodarowanie mieniem lokalowym Zarządu (biura i baza autobusowa);
15) realizacja zadań pełnomocnika ds. zamówień publicznych Zarządu :
16) przygotowywanie materiałów do publikacji na stronie internetowej i Biuletynie Informacji
Publicznej Zarządu;
17) inne zadania powierzone przez dyrektora Zarządu w zakresie zadań Zarządu,
w ramach obowiązujących przepisów prawa.
3. do zakresu zadań i obowiązków kierowców należy w szczególności :
1) obsługiwanie dziennych tras dojazdów dzieci do szkół oraz transport żywności,
2) prowadzenie kart drogowych oraz rozliczanie pobranych kart,
4) utrzymywanie w gotowości pojazdu,
5) utrzymywanie w czystości pojazdu,
6) wykonywanie bieżących napraw,
7) zakup paliwa, olejów, smarów itp. w uzgodnieniu z samodzielnym referentem
ds. technicznych zgodnie z obowiązującymi procedurami,
8) inne zadania zlecone przez specjalistę ds. technicznych w zakresie zadań Zarządu
w ramach obowiązujących przepisów.
4. do obowiązków opiekuna dowozów należy w szczególności :
1) dbanie o bezpieczeństwo dzieci w trakcie przewozów
2) zapewnienie bezpieczeństwa w czasie wsiadania i wysiadania dzieci z autobusów ze szczególnym uwzględnieniem przejścia przez jezdnię,
3) pomaganie w razie potrzeby uczniom młodszym, a także niepełnosprawnym przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu,
4) współpraca w kwestii bezpieczeństwa z kierowcą,
5) przestrzegać zasady aby autokarem przewożone były tylko osoby uprawnione,
6) inne zadania wynikające z zadań Zarządu oraz przepisów prawa zlecone przez specjalistę ds. technicznych,
OBOWIĄZKI DLA SAMODZIELNEGO STANOWISKA DS. BHP
§ 14
1. Do zadań pracownika ds. BHP należy pełnienie funkcji doradczych i kontrolnych w
zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w Zarządzie oraz w obsługiwanych placówkach
oświatowych, w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) bieżące informowanie dyrektorów placówek oświatowych o stwierdzonych
zagrożeniach, zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych
zagrożeń;
3) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji placówek
oświatowych;
4) przedstawianie pracodawcom wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy;
5) udział w opracowywaniu regulaminów pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
6) pomoc dyrektorom placówek oświatowych w opracowywaniu szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, a także instrukcji bezpieczeństwa pożarowego;
7) ustalanie zakładowych norm przydziału odzieży ochronnej i roboczej dla pracowników placówek oświatowych zgodnie z zawartym porozumieniem;
8) ustalanie zasad wydawania odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej oraz zasad wypłacania ekwiwalentu pieniężnego za używaną odzież własną przez pracowników placówek oświatowych dla których organem prowadzącym jest gmina Grodków;
9) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków pracowniczych oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe i kontrola realizacji tych wniosków;
10) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy Zarządu;
11) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i bezpieczeństwa pożarowego;
12) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;
13) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy, nadzorem budowlanym, komórkami prewencji straży pożarnej oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
-podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
-podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy,
14) inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
15) prowadzenie szkoleń z zakresu BHP oraz PPOŻ , zgodnie ze stosownymi przepisami;
16) prowadzenie spraw związanych z gospodarką odpadami ( obsługa programów, sprawozdawczość);
17) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska;
18) odpowiedzialność za stan oraz wyposażenie apteczki pierwszej pomocy w Zarządzie;
19) współdziałanie z jednostkami służby medycyny pracy oraz lekarzami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami;
20) opracowywanie oraz aktualizacja instrukcji wewnętrznej w zakresie pierwszej
pomocy w Zarządzie, oraz doradztwo-pomoc w ich opracowaniu dyrektorom
placówek;
21) wykonywanie czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników :
22) inne zadania zlecone przez dyrektora Zarządu wynikające z obowiązujących przepisów oraz zadań Zarządu.
Rozdział IV
Gospodarka Finansowa Zarządu
§ 15
1. Zarząd finansuje działalność szkół i przedszkoli z rachunków bankowych otwartych dla
każdej placówki indywidualnie, .
2. Zarząd prowadzi rachunki środków specjalnych i funduszy celowych.
3. Zarząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących jednostki
budżetowe określonych w ustawie "Prawo budżetowe".
4. Gospodarka finansowa Zarządu oparta jest na rocznym planie finansowym.
5. Zarząd rozlicza się z budżetem gminy z działu 801 "Oświata i wychowanie" i działu 854 „Edukacyjna Opieka Wychowawcza”.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 16
1. Zarząd używa podłużnej pieczątki zawierającej jego nazwę i adres.
2. Zarząd ma nadany numer statystyczny "Regon".
3. Zarząd ma nadany numer NIP.
§ 17
1. Dokonywanie wszelkich zmian w niniejszym regulaminie organizacyjnym odbywa się
na podstawie zarządzenia dyrektora Gminnego Zarządu Szkół i Przedszkoli.
Grodków, dnia 03 stycznia 2013 r.
Zatwierdzam:
Dyrektor GZSZiP
Zdzisław Pałka
uzgodniono :
Za-c Burmistrza Grodkowa
Waldemar Wójcicki
załączył(a): GZSZIP dnia: 2013-01-14 11:29 Liczba pobrań: 156
Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli
w Grodkowie
ul. Powstańców Śląskich 24 |
tel.: 77 415 53 61
tel.: 77 415 55 69
fax: 77 415 70 80 e-mail: sekretariat.gzszip.grodkow.pl |